آدم بی مغز و پرگو، مانند آدم ولخرج و بی سرمايه است. «ماتورين رني يو»

بهرام عظیمی
نظرخواهی در مورد انیمیشن ایرانی تهران 1500

نظرخواهی در مورد انیمیشن ایرانی تهران 1500

گیــزمو ۱۶ فروردین ۱۳۸۸ نوشته شده در اخبار انیمیشن 1098

با توجه به آغاز تولید فیلم انیمیشن تهران 1500، با تنی چند از اساتید و هنرمندان انیمیشن به بحث و تبادل نظر پرداختیم که گزارش زیر ماحصل این گفت و گو ها است:
ضرورت تولید آثار سینمایی انیمیشن در سینمای کنونی ایران چندی است که مورد نظر قرار گرفته. «کاویان راد» در این باره می گوید:
« در زمانه ای که آخرین فیلم های انیمیشن ساخته شده  و نشده خارجی دردسترس همه هست و با پرداخت هزار تومان ناقابل و سرفرصت می توانند آن را ببینند، ساخت انیمیشن داخلی می تواند خیلی هیجان انگیز و جالب توجه باشد. اگر می خواهیم بمانیم و می خواهیم ایرانی بمانیم، باید حضور داشته باشیم. همان طور که به غذای مادی احتیاج داریم، به غذای معنوی هم احتیاج داریم».

«وحید نصیریان» معتقد به یک تحول است و اظهار می دارد:
«سینمای ایران به یک تحول درخور نیاز دارد، تحولی در ساختار و ایجاد فضای نوی بصری که این مهم در سینمای کوتاه دید می شود؛ ولی به واسطه نبود و عدم فضای بصری مناسب در سینمای بلند اتفاق نیفتاده است. انیمیشن به واسطه ایجاد فضاهای فانتزی و تنوع در کاراکترسازی ها می تواند این کمبود را به سادگی حل کند و در سینمای بدون تنوع فعلی روح تازه ای بدمد».

«مازیار محمدی نژاد» ضرورت تولید انیمیشن را نوش دارویی برای سینمای بیمار کنونی ایران توصیف می کند و اظهار می دارد :
«به نظر من انیمیشن برای سینمای بیمار کنونی ما به منزله نوش دارو است. پتانسیل های خاص این صنعت نوپا می تواند اعتبار، تماشاچی و حتی سرمایه را به سینمای ایران بازگرداند. از موفقیت های روز افزون و جذابیت های فراوان نمونه های بزرگ خارجی که بگذریم با نگاهی به وضعیت سینمای خودمان نیز به این پتانسل پی خواهیم برد. بزرگ ترین مشکل سینمای کنونی ما محدودیت است. محدودیت های مالی، موضوعی ، هنری و …

اما اغلب این محدودیت ها در سینمای انیمیشن وجود ندارد (البته غیر از مالی). در چنین عرصه ای چیزی که حرف اول را می زند هنر فیلم ساز است. لذا انیمیشن می تواند سینمای کنونی ایران را از انجماد کلیشه ای آن خارج کرده و درهای سالن ها را به روی انواع سلیقه ها بگشاید، توانایی انیمیشن تهران 1500 برای بیان موضوعی در آینده نمونه ای از این عدم محدودیت است چیزی که در فیلم های زنده سینمای امروز ایران به راحتی ممکن نبود».

« مرادی زاده » نیز از کمبود سینما و عدم بازگشت هزینه ها می گوید وی معتقد است:
« چون جایی برای اکران نیست، جدی گرفته نمی شود زیرا بازگشت مالی ندارد. بخش خصوصی (در ایران) به دلیل هزینه های بالای فیلم های انیمیشن وارد تولید نمی شود و بیش تر بخش دولتی است که این کار را انجام می دهد. بنابراین ما در ایران چرخه اقتصادی تهیه کنندگان را راغب به تولید فیلم انیمیشن نمی بینیم».

توان فعلی ایران در ساخت یک اثر سینمایی انیمیشن موفق و اقتصادی در گیشه موضوع بحث بعدی بود که مازیار محمدی نژاد بیان داشت:
« توان هنرمندان ایرانی برای تولید یک اثر سینمایی انیمیشن خوب بسیار زیاد است. تولیدات خوب انجام شده کنونی و سرازیر شدن سیلی از علاقه مندان به سوی یادگیری انیمیشن که گاه در میان آن ها استعدادهای فوق العاده نیز به چشم می خورد، شواهدی بر این مدعاست؛ نخستین انیمیشن هایی که به صنعت سینمای ایران تقدم می شوند باید از سد بزگر مقاومت هایی که همیشه در مقابل حرکت های نوین وجود دارد بگذرند و بی اعتمادی های دست اندرکاران صنعت سینما به این جادوی تصویر را پشت سر بگذارند. تجربه شخصی بنده در مورد فیلم انیمیشن هفت رنگ که نخستین تجربه فیلم بلند سه بعدی بود، نمونه بارز آن است. زمانی که این فیلم در جشنواره های فیلم فجر و فیلم کودک اکران شد و جایزه گرفت بسیاری از اصحاب سینما از آن تعریف و تمجید کردند و شعار حمایت همه جانبه از آن را سر دادند؛ اما در زمان عمل که نوبت به اکران سراسری رسید، حتی کم ارزش ترین فیلم های غیر انیمیشن که فلان بازیگر محبوب در آن نقش داشت به این فیلم ترجیح داده شد. اما به آینده سینمای انیمیشن بسیار امیدوارم چون می دانم در همه رویدادهای نوین ، مشکلات بیشتر گریبان نخستین آثار را گرفته است.»
تهران 1500
وحید نصریان از نبود یک برنامه مدون و اصولی وه مچنین عدم تجربه در کارهای گروهی و تیمی می گوید:
« به نظر می رسد با وجود این که همه مدیران کلان و برنامه ریزان به اهمیت ساخت و پرداخت انیمیشن در سینما آگاهی دارند؛ ولی هیچ برنامه مدون و اصولی برای رسیدن به ساخت آگاهانه در عرصه سینمای بلند صورت نپذیرفته است. در توان اجرایی شاید با مشکل روبه رو باشیم، ولی عدم آگاهی و برنامه مدون در مدیریت شاید بزرگ ترین مشکل ساخت انیمیشن در ایران است.

مشکل بزرگ دیگر ما در ایران عدم تجربه در کارهای گروهی و تیمی است. تیم سازی چیزی نیست که بشود بدون فرهنگ مختص و کارآمد بدان نایل شد. طبعاً اگر این معضلات حل نشود برای رسیدن به یک انیمیشن بلند که توان فروش در گیشه را داشته باشد راه طی نشده زیادی پیش رو داریم».
« عبدالله علیمراد» برای رسیدن به این مهم شناخت تفاوت های بین فیلم بلند و کوتاه را عامل مهمی می داند و اظهار می کند :
« چهل سال است که در کشور ما انیمیشن ساخته می شود سال های ابتدایی سرعت حرکت کند بود؛اما در ظرف سال های اخیر به مدد فن آوری امروزی تحرک و تحول بسیاری به وجود آمد و کندی گذشته جبران شد. به هر حال می توانیم ادعا کنیم که یک تاریخچه چهل ساله را پشت سر گذاشته ایم.
همه ساله انبوهی از فیلم های انیمیشن کوتاه توسط هنرمندان ، انیماتورها و نیروی انسانی کمابیش کاردان تولید می شود. با تکیه بر این توانایی ها و امکانات، توان ساخت سالی چند انیمیشن سینمایی را داریم؛ اما باید برای تولید انیمیشن سینمایی روش درستی را پیش بگیریم. تاکنون تعدادی فیلم انیمیشن سینمایی تولید و اکران شده ولی همگی از نظر اقتصادی ناموفق بوده اند.

باید توجه داشته باشیم که بین فیلم کوتاه و بلند تفاوت اساسی وجود دارد. برای موفقیت فیلم کوتاه یک فضاسازی و شخصیت پردازی خوب و یک گرافیک و رنگ آمیزی زیبا و یک قصه ساده کفایت می کند اما فیلم بلند با وجود داشتن فضاسازی، رنگ آمیزی، شخصیت پردازی خوب اگر فاقد جاذبه های فقصه و درام باشد به موفقیت نمی رسد. اگربه آن چند انیمیشن سینمایی که در فروش موفق نبوده اند نظر بیافکنید، می بینید که از نظر هنری و فنی کارهای قابل قبولی هستند؛ ولی فاقد جاذبه های لازم برای یک فیلم بلند می باشند. مثل غذایی می ماند که همه مواد و مصالح آن مرغوب است اما فاقد نمک و زعفران است. کارگردان یک فیلم سینمایی حتماً باید چند فیلم کوتاه موفق در کارنامه اش داشته باشد. ایجاد جاذبه و کشش در یک فیلم بلند تجربه و شم خاصی می خواهد که در وجود همه نیست».
کاویان راد فراهم بودن زمینه ها را لازم می داند و می گوید :

« وقتی از تولید سینمایی حرف می زنیم، باید به فکر پس از تولید آن هم باشیم و زمینه های آن را آماده کنیم. منظورم هزینه تبلیغات مناسب و جلوگیری از سی دی شدن سریع آن و خیلی چیزهای دیگر است. واقعیت این است که تعداد سالن های سینمایی ما و نیز کیفیت آن ها از استاندارد به دور است. هر ساله فیلم های زیادی از ارکان باز می مانند و به نوبت پخش نمی رسند. فروش بسیاری از آن فیلم ها از هزینه ساخت آن ها کم تر است. صاحبان سالن ها نیز شخصاً به پخش بعضی فیلم ها راغب تر اند. البته نبایستی در این برهه از زمان بخواهیم خودمان را با سینمای صنعتی جهان مقایسه کنیم. کافی است در اندازه های خودمان سعی و کوشش کنیم. برای کسانی که پول می دهند و وقت می گذراند و به سالن سینما می آیند، ارزش قائل شویم و آن ها را با رضایت به خانه بفرستیم».

مرادی زاده تجربه این کار را در دنیا موفق می داند و بیان می دارد :
« سال ها در دنیا این کار انجام شده و به صورت یک استاندارد درآمده است. الگو برداری صرف، ما را قدمی به جلو می برد؛ ولی به صورت کلی این نتیجه کار است که نشان می دهد ما در این کار موفق بوده ایم یا خیر».
کاویان راد استفاده از بازیگران مطرح سینما را در انیمیشن سینمایی تهران 1500 موجب اقبال فیلم می داند و می گوید :
« استفاده از بازیگران موفق می تواند اقبال فیلم را افزایش دهد . این چیزی است که قبلاً در همه جای دنیا جواب داده. من چیز زیادی از فیلم تهران 1500 نمی دانم؛ اما امیدوارم جزو اولین کسانی باشم که برای دیدن آن پشت گیشه می ایستم. توانایی دوست عزیزم «بهرام عظیمی» را هم در شخصیت پردازی و طنز می دانم و شخصاً برای ایشان و تیمشان آرزوی موفقیت می کنم».مازیار محمدی نژاد معتقد است استفاده از صدا و مدل هنرپیشه های مطرح تأثیر چندانی روی پروسه تولید ندارد وی بیان می دارد:
« فیلم سینمایی تهران 1500 اثر بسیار موفقی خواهد بود و شک ندارم یکی از بهترین صف شکنان در تولید انیمیشن سینمایی ایران خواهد بود. چرا که نخستین گام هایش را اصولی و اساسی برداشته است. فیلم نامه ای جذاب که شرح مختصر آن را از زبان « علمداری» شنیده ام، کارگردانی حرفه ای و تیزهوش، بودجه مناسب و در نهایت تبلیغات خوب و مناسب.استفاده از صدا و مدل هنرپیشه های مطرح نیز گرچه به عقیده بنده تاثیر چندانی روی پروسه تولید ندارد، اما از نظر تبلیغی و جذب مخاطب بسیار مفید و سودمند است و اگر در فیلم به مخاطب کودک توجه بیشتری شود، حتماً موفق خواهد بود».
عبدالله علیمراد نیز در این باره بیان داشت:
« استفاده از بازیگران فیلم زنده تحت عنوان صداپیشه کار مرسومی است و معمولاً نتیجه خوبی هم به بار می آورد؛ اما استفاده از چهره بازیگران فیلم زنده نمی دانم چه نتیجه ای می دهد. اگر بیننده احساس کند که در حال تماشای یک فیلم زنده منتها با یک پوسته انیمیشن است به نظرم حس خوبی نیست و شاید اجازه مبالغه و ساخت و سازهای فانتزی را به شخصیت فیلم ندهد. به موفقیت تهران 1500 می شود امید داشت چون کارگردانی آن به عهده بهرام عظیمی است. عظیمی خصوصیات یک کارگردان فیلم بلند را می تواند داشته باشد. او موفق ترین انیماتور ایران در جذب مخاطب انبوده است کارهای او باعث شده تا مردمی که با انیمیشن ایرانی غریبه بوده اند به آن توجه کنند.

عظیمی کاشی های زیبایی را ساخته است، حال می خواهد با آن کاشی ها یک بنای بزرگ بسازد. باید احتیاط کند تا دچار یکنواختی نشود. فیلم بلند باید مثل یک سمفونی دارای فراز و نشیب باشد. دو نوع جاذبه فیلم بلند را جلو می برد، یکی جاذبه های لحظه ای که عظیمی در آن ها استاد است و دیگری جاذبه های مهمی که به قصه و درام مربوط می شود. برای یک فیلم کوتاه جاذبه های لحظه ای کفایت می کند؛ ولی یک فیلم بلند باید هر دو نوع جاذبه را داشته باشد. امیدوارم که این فیلم بتواند از نظر اقتصادی موفق شود که اگر چنین شود اتفاق مهمی برای انیمیشن ایران رخ داده است».

وحید نصریان در انتها می گوید:
« بنا به تجربه ام (در ساخت سینمایی) کاملاً مشرف به سختی و پیچیدگی این اثر و راه سخت این گروه تولید می باشم که امیدوارم با ساخت این اثر توان اجرایی ما در این مقطع زمانی حساس به نتیجه ختم شود. به نظر می رسد بنا به فضای طنز آلود حاکم بر فیلم نامه و نگاه حرفه ای علمداری و عظیمی در نگارش به درستی از چهره ی کاراکترهای سینما استفاده شده است. موفقیت هرکار بلند انیمیشن موفقیت تمام انیمیشن خواهد بودو برای دوست عزیزم بهرام عظیمی که مشقت این راه سخت را پذیرفته آرزوی دستیابی به چنین مهمی را با تمام احترام خواستارم».

پیلبان انیمیشن

facebooktwittergoogle_pluslinkedinmail
12345 (1 رأی، امتیاز: 5٫00 از 5)

مجموعه قدرتمند آندروید 2014



مجموعه نرم افزاری اندروید، گلچینی منحصربفرد از جدیدترین نرم افزارهای کاربردی و جذاب ترین بازی های HD در ژانرهای مختلف در قالب 6 عدد دی وی دی 9 گیگابایتی بوده که بر روی گوشی ها و تبلت های اندرویدی قابل نصب است. این مجموعه بی نظیر دارای اتوران اختصاصی شامل عکسی با کیفیت از محیط برنامه ها و راهنمای کامل مراحل نصب برای تمامی App ها می باشد.این محصول دستیاری حرفه ای در زمینه مدیریت و استفاده بهینه از گوشی و تبلت شما بوده و سرگرمی های زیبای سه بعدی و مهیج آن اوقات خوشی را برایتان به ارمغان خواهد آورد.

- بیش از 1000 نرم افزار در 39 گروه همراه با دیتای آفلاین
- بیش از 500 بازی با کیفیت HD به همراه دیتای آفلاین
- نرم افزارهای مسیریابی و نقشه شهرهای ایران به صورت آفلاین
- شامل آنتی ویروس های Kaspersky، Avira، Avast، Norton و...
- iQuran به همراه قرائت کامل سوره های قرآن توسط 8 قاری
- برترین واژه نامه های فارسی، انگلیسی و ... به صورت آفلاین

یکی از ویژگی های منحصربه فرد این مجموعه، امکان دسترسی به نسخه جدید نرم افزارها و بازی ها می باشد، با کد VIP موجود در داخل بسته می توانید به نسخه جدید App های مورد نیاز توسط اتوران آنلاین دسترسی پیدا کنید.

این مجموعه شامل 6 عدد DVD ناین به صورت پک اورجینال شرکت پرند ارائه می گردد.

برچسب‌ها

جدیدترین پوسترها